Київ. Ya Gallery

Форма

Ігор Янович

20.10.2021 – 27.11.2021

Ігор Янович

Пирск балончика, діаметр розпорошеного чорного, за ним — густий патьок, що рухається в горизонтальному напрямку (художник перевернув полотно), деренчання пухкої обтікаючої фігури, ламана чорна лінія, проторована через шар фарби біла лінія, пунктири, крапки й плями. Рухаючись рельєфами у власному темпі й настрої, стаєш неформальним співавтором «Форми».

По дорозі в майстерню Ігоря Яновича у Львові формулюю списком засадничі моменти його художньої практики: Янович — митець, який послідовно працює з нефігуративним живописом; він чутливий до музики й відкритий до формальних пошуків на межі з музичними композиціями; експериментує з матеріалами, які мають радше індустріальне тло, аніж мистецьке; завжди повертається до думки про те, що мистецтво не обов'язково потребує тлумачення, але завжди — залучення в суб'єктивний простір й переживання глядача.

«По суті, усе мистецтво — гра з формою, її інструментарієм. Проте у моїй художній практиці форма завжди другорядна, вона є відображенням підсвідомої інспірації, внутрішнього стану, ідеї твору. В картині має бути присутня певна недомовленість, яка дає можливість при спогляданні увійти в процес творення, ставши ніби співавтором робіт», — пише Янович. У цьому «ніби співавторстві» я знаходжу себе серед робіт серії «Форма» в майстерні й згодом у двох залах артцентру Я Галерея в Києві. Цього разу Янович виходить на значно більший масштаб теми, яку виносить на розгляд у назві проєкту, й укотре показує дещо нове у своїх роботах.

«Форма». Назва серії начебто навмисно включає нас в асоціативне коло: формалізм і формоборство. Пам'ять про форму як тип злочину проти хибної свідомості ідеології, форма як спроба вхопити сакральне, форма як техніка, що її можна опанувати, а можна — винайти. Це також перебування автора на території безформного. «Я не займаюсь формалізмом», — наголошує Янович. Кожна серія — це не маніфест і не критичний закид, а конфігурація жестів і якостей матерії, що здатні оприявнити ті чи інші зближення форм і переживань. Еротизм в живописі Яновича, про який говорить Альбіна Ялоза. Оптика мікроскопу, про яку каже Микола Коломієць. Космічна матерія, яка може бути й темрявою, і поверхнею небесних тіл. Мотив втручання у свідомість, що був темою спільної з Антоном Логовим серії «Лоботомія» й артикулювався художником пізніше. Атмосфера й середовище, що змінюються від погодних умов. Львівські стіни з пісковику, залиті дощами.

У «Формі» Янович цілковито перейшов на акрил. Його експерименти з промисловими матеріалами, домішками цементу й емалевої фарби залишились позаду. Утім, розгалужений набір жестів, їхня багатошарова складність й надалі розігрується на полотні й продовжує розширювати візуальну мову Яновича. «Форма» перелічує усі знахідки, збирає разом те, що було віднайдено раніше, показує нове. Літери, які ще не знакова система, а лише спроба мови, спроба символічної системи, що передує будь-якій символізації. На окремих роботах проходять перемовини з абстрактними експресіоністами, Антоні Тапіесом або Робертом Мазервеллом з його слоноподібними, Ф-подібними формами. Цей діалог з іншими авторами також записаний на бекграунді серії. Серед записів Яновича до «Форми» можна знайти цитату з Карла Звіринського: «В основі кожного справді глибокого мистецтва завжди лежить трагізм, біль і скорбота. Радість є поверхневою, вона не може викликати глибоких почуттів». Які події та переживання супроводжували «Форму» протягом 2019‒2021 років? Що виходить на фактурну поверхню, а що так і залишається в глибині?

Пирск балончика, діаметр розпорошеного чорного, за ним — густий патьок, що рухається в горизонтальному напрямку (художник перевернув полотно), деренчання пухкої обтікаючої фігури, ламана чорна лінія, проторована через шар фарби біла лінія, пунктири, крапки й плями. Рухаючись рельєфами у власному темпі й настрої, стаєш неформальним співавтором «Форми».

Борис Філоненко



Автор

Народився в 1944 році в Києві.

У 1971 році закінчив Львівський інститут прикладного та декоративного мистецтва, кафедру художньої кераміки.

Із 1986 року – член Спілки художників СРСР, з 1988 року працював з об'єднанням "Експрес-Авангард" при Фонді культури СРСР (Москва).

10.09.2019 – 20.10.2019
Виставка Львів Я Галерея
28.03.2018 – 16.04.2018
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея
11.03.2017 – 09.04.2017
Виставка Дніпро Дніпропетровський художній музей
14.12.2016 – 30.01.2017
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея
19.04.2016 – 27.05.2016
Виставка Дніпропетровськ Арт-центр Я Галерея
07.05.2014 – 01.06.2014
Виставка Львів Національний музей ім. А. Шептицького
18.04.2014 – 07.06.2014
Виставка Одеса Галерея ХудПромо
12.02.2014 – 10.03.2014
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея
04.07.2012 – 30.07.2012
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея
07.12.2011 – 09.01.2012
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея, Волоська 55/57
16.03.2011 – 25.04.2011
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея, Волоська 55/57
29.01.2011 – 26.02.2011
Виставка Вільнюс Titanikas Exhibition Halls, Vilnius Academy of Arts
12.11.2009 – 30.11.2009
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея, Волоська 55/57
15.10.2008 – 03.11.2008
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея
15.10.2007 – 30.10.2007
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея