Київ. Арт-центр Я Галерея

Сади і парки східної України та Криму

Павло Маков

13.05.2008 – 01.06.2008

Павло Маков

Виставка Сади і парки Східної України та Криму складалась лише з нових робіт Павла Макова. Новим є й те, що цього разу Маков узяв курс на конкретику і конкретизацію. Кожний зображений об'єкт – добре пізнаваний, існує тут і тепер та не залежить від авторської чи глядацької уяви.

Виставка Київ Арт-центр Я Галерея

Спочатку про найприємніше: виставка Сади і парки Східної України та Криму складалась лише з нових робіт Павла Макова. Новим є й те, що цього разу Маков узяв курс на конкретику і конкретизацію. Кожний зображений об'єкт – добре пізнаваний, існує тут і тепер та не залежить від авторської чи глядацької уяви. Серед Садів і парків... є навіть надана справжніми інженерами схема телефонних комунікацій, що залягли під найбільшою площею Європи – харківською площею Свободи. Власне, із цієї схеми виросли сади зразка 2007–2008 років.

Хоча Маков не відмовляється від виплеканої теми садів, він, принаймні на деякий час, позбавляє їх колишньої метафоричності. Змінюється не предмет, а погляд: на перший план виходить нічим і ніким не прикрашена реальність. Але, як не парадоксально, це не свідчить про те, що з пошуками та дослідженнями Утопії покінчено. Тепер реальність визначається Маковим як одне з можливих її облич. Доведена до своїх меж реальність із усім багном і, водночас, замилуванням власними сміттєзвалищами, перетворюється на порожню метафору. Утопія тепер цікавить художника як проекція справжніх людських мрій.

У цьому, на думку Павла Макова, виражається гротескність сучасності: люди наче й не перетворилися на скам'янілості, вони аж ніяк не перестали мріяти. Але змінився характер, сутність, масштаби, сенс і шляхи втілення їхніх мрій. Але найголовніше: значно зменшилася відірваність цих мрій від не надто романтичних реалій. Тож масовість мрійництва не змінилася – змінилися самі маси.

За допомогою Садів і парків... Павло Маков поставив досить простий, але суворий діагноз: мрії людей якось непомітно стали схожі на випорожнення. До речі, про випорожнення. На запрошеннях було зображено Der pissende Mann і Die pissende Frau. Та ці експерименти з екскрементами – не кокетування з contemporary art'ом і не загравання з ілюзорною вседозволеністю сьогодення. І це, як сказав сам Маков, «не привід думати, що в мене розвинулася манія величі, через яку я недвозначно порівнюю себе з Рембрандтом, якому “й належать використані мною персонажі". Це є цитата і великий, аби не сказати «рясний», привіт із минулого».

І останнє: Сади і парки..., бодай як провокаційно це не звучатиме, стали своєрідним концептуальним продовженням соціально-мистецького акту громадянської і творчої непокори під робочою назвою «Пам'ятники сміттю», що передував виставці. Вважаєте, що сади і парки не пов'язані зі стелами, зведеними «на честь» вуличного непотребу? Факти не вписуються у систему?

Тим гірше для фактів, як відомо.

Катерина Загорська

Автор

Народився 1958 року в Санкт-Петербурзі.

У 1979 році закінчив Кримське художнє училище ім. М. С. Самокіша (м. Сімферополь), а в 1984 році – Харківський художньо-промисловий інститут (факультет графіки). Протягом 1978 року – вільний слухач Академії мистецтв (м. Санкт-Петербург). У 1984 році закінчив Харківський художньо-промисловий інститут, факультет графіки.

10.05.2017 – 12.06.2017
Виставка Львів Національний музей у Львові ім. А.Шептицького
27.10.2015 – 28.11.2015
Виставка Дніпропетровськ Арт-центр Я Галерея
03.06.2015 – 29.06.2015
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея
19.12.2012 – 28.01.2013
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея
14.09.2008 – 05.10.2008
Виставка Львів Галерея Дзига