Сергій Якутович

Сергій Якутович у своїй творчості розробив багато графічних форм героїзму, які не були обмежені ані хронологією, ані географією, ані концепцією. У цих пошуках перетин був один: у точці народження архетипового ідолу, в якому зосереджувалися утопічні мрії та потяги різних груп людей.

Виставка Київ Арт-центр Я Галерея
Графік роботи: 10:00-19:00

Кураторка: Поліна Ліміна

Найскладнішим у цій виставці стала її назва.

Тема, навколо якої все обертається – це героїзм. У вісімдесятих, із перервою у кілька років, вийшло дві книги з ілюстраціями Сергія Якутовича – давній естонський епос «Калевіпоег» і роман Олеся Гончара про війну 1917-1920-х років «Перекоп». Речі дуже несхожі тематично, але з одним спільним завданням: зробити потужний образ героя. Якщо брати гравюри до кожного видання окремо, то все є цілком органічним. Проте у спільному просторі ілюстрації з «Калевіпоегу» та «Перекопу» формують справжній конфлікт. Зіткнення героїв із різних контекстів, епох і соціальних умов (проте розроблених одним художником) проявляють неоднозначність, умовність самого поняття героїзму.

Однак героїзм не може стати складовою назви цієї виставки. Це слово сьогодні відсилає до зовсім інших значень, майже протилежних до тих, що розкриваються в експозиції.

У побутовому житті героїв осмислюють радше чуттєво. Захоплюються, прославляють; так само часто вони набридають своєю нав'язливістю, і тоді народжуються антигерої. Образ людини-ідола стає симптомом суспільства, який цікаво деконструювати, розбирати по частинкам і уважно придивлятися до кожної з них. Художник-ілюстратор діє за таким самим принципом, лише з умовою, що потім всі фрагменти має поєднати докупи та створити насичену візію.

Сергій Якутович у своїй творчості розробив багато графічних форм героїзму, які не були обмежені ані хронологією, ані географією, ані концепцією. У цих пошуках перетин був один: у точці народження архетипового ідолу, в якому зосереджувалися утопічні мрії та потяги різних груп людей.

Ідол – краща назва. Він відсилає до того, що вже десь було. Але це не значить, що минуле не впливає на розвиток нашого теперішнього.

Якутович творив героїв, тоді як сьогодні вони застигли в зовсім іншій формі. На ідола можна дивитися з певної дистанції, тоді як героя сприймають радше через емоцію. Ідол вже затвердився, сформувався у певній подобі – так само, як і візуальний твір є завершеним; герой постає більш динамічним, невизначеним і змінним. Першого легше аналізувати, другим – надихатися.

Межа, де завершується герой і починається ідол – умовна. Та ми все одно її проводимо, щоб створити уявлення про власний розвиток.

Поліна Ліміна

***

Виставка є складовою більш масштабного проекту-дослідження життя та творчості родини Якутовичів. Окрім експозиційної частини в арт-центрі Я Галерея, паралельну версію можна буде знайти на сайті спеціального медіа-проекту Yakutovych Academy. Щомісяця Yakutovych Academy презентує новий епізод про різні аспекти мистецтва родини Якутовичів і їхнього оточення. Серед інших реалізованих проектів цього напрямку є книга про Сергія Якутовича «Професія: художник», яка вийшла в видавництві Артбук у травні цього року. Презентація книжки відбудеться у рамках виставки в арт-центрі Я Галерея.

Переглянути медіа-проект Yakutovych Academy можна за посиланням: http://yakutovych.academy/

Автор

Народився в 1952 році в Києві.

Батько Георгій Якутович – видатний український графік середини 20 ст., відомий також роботою в кіно, зокрема, над фільмом "Тіні забутих предків" С. Параджанова.

У 1970 році закінчив Республіканську середню художню школу ім. Т.Г. Шевченка, а в 1973 році – Московський поліграфічний інститут (факультет художнього оформлення). Також із 1973 до 1974 року навчався на графічному факультеті Київського державного художнього інституту (Національна академія мистецтва та архітектури).