Київ. Я Галерея

Острів

17.07.2019 – 02.09.2019

Виставковий проект Острів присвячений дитячій ілюстрації Ади Рибачук та Володимира Мельниченко. Створена в період 1950–1980-х років, вона займає особливе місце не лише у творчості мистецького дуету, а й в українській художній спадщині. Ада та Володимир використовували різноманітні техніки (від аплікації до ліногравюри) та спиралися на виразні кольорові рішення, що досі вражають сучасних ілюстраторів і художників. Кожна книга, з якою вони працювали, має свою історію, у якій лаконічно втілюється протистояння необхідності творчого самовираження й державного контролю мистецької сфери.

Виставка Київ Я Галерея

Виставковий проект Острів присвячений дитячій ілюстрації Ади Рибачук та Володимира Мельниченко. Створена в період 1950–1980-х років, вона займає особливе місце не лише у творчості мистецького дуету, а й в українській художній спадщині. Ада та Володимир використовували різноманітні техніки (від аплікації до ліногравюри) та спиралися на виразні кольорові рішення, що досі вражають сучасних ілюстраторів і художників. Кожна книга, з якою вони працювали, має свою історію, у якій лаконічно втілюється протистояння необхідності творчого самовираження й державного контролю мистецької сфери.

Художники — Володимир та Ада — утворили мистецький дует за часів навчання на живописному факультеті Київського художнього інституту (1951–1957-і роки), хоча були знайомі й раніше. У сфері дитячої ілюстрації почали працювати ще за студентських часів. Незважаючи на те, що художнє оформлення спочатку замовляли лише Аді, створювали вони його разом. На формування їхнього творчого стилю суттєво вплинули відвідини Ненецького автономного округу в Росії — Нар'ян-Мару, острову Колгуєв та Карського моря. 27-го вересня 1959-го року художники відкрили перший регіональний музей у Нар'ян-Марі, подарувавши свої дипломні роботи місцевим жителям. Цього ж дня вийшла критична стаття «Мистецтво не терпить шумихи», у якому творчість дуету засуджувалась як «формалістська», а митці визначались як «спадкоємці бойчукістів». З того часу для Володимира та Ади, зокрема, співпраця з видавництвами суттєво ускладнилась. Так, наприклад, умови замовлення ілюстрацій до книги Хоакіна Гутьєрреса «Кокорі» були дуже жорсткими: за 10 днів Володимир та Ада мали підготувати візуальне оформлення твору. Незважаючи на те, що митці встигли його зробити, книгу не було прийнято до друку. Однією з причин такого рішення була «неправильна форма голови дівчинки», зображеної разом із головним персонажем твору — хлопцем Кокорі.

Назва виставкового проекту пов'язана з роботою митців на острові Колгуєв (Ненецький автономний округ), де Ада з Володимиром створювали малюнки з учнями місцевої школи. Острів — це метафора осмислення дитинства в мистецькій практиці дуету, що водночас відсилає до ізольованості художників у часи державного цензурування мистецтва. Проте, як згадувала Ада, у центрі острова є блакитна сопка (невисока гора округлої форми), що має назву Саяк-Седе — Велике Сердце. І наше завдання сьогодні — збудувати мости до таких островів.

Поліна Байцим

кураторка проекту