Здавна люди вірили, що всі звуки і слова мають вплив на розум та матерію, стан тіла, енергію і свідомість. Слово – формула, символ, розшифрувавши яке можна відтворити вібрації Безкінечного, які знаходяться поза часом і простором. Якщо слова систематизовувати і організовувати в певній закономірності, то можна сформувати заклинання та «фрази сили».
Слова в давнину мали священне та сакральне значення і вимовляння слова духовно сильними людьми було рівнозначне його матеріалізації. Люди використовували замовляння та примовки у чаклунстві та мольфарстві з метою звернення до надприродних субстанцій та спілкування з трансцендентним. Вони вірили в інші виміри та їх мешканців не тому, що не могли пояснити природні явища, а тому що це був зовсім інший спосіб сприйняття. Міфічний світогляд – не результат необізнаності та примітивності, а певна система, що виражає розвинений і багатогранний погляд на світобудову.
Майже весь фольклор базується на демонології. Відсутність чіткого поділу на добро і зло, прекрасне і «огидне» створює інтригу, змушує замислитись: можливо, такого поділу насправді не існує? Саме тому, в давнину люди однаково з повагою та острахом ставились до «добрих» та «злих» сил.
Віра в духів, що заповнюють скелі, ліси, провалля, хати, святе дотримання обрядів, що прийшли до нас з далекого минулого є відлунням древньої прарелігії. Цікавим є і те, що персонажі та сюжети первісного фольклору мають багато схожих рис та спільних ознак у різних народів у віддалених куточках світу. Також можна прослідкувати схожі слова (як за звучанням, так і за значенням) на різних континентах.
Гра слів є своєрідним етимологічним дослідженням і утворює міфічні сюжети цієї виставки, а не навпаки.
Хір – звір з гір є частиною циклу ілюстрацій до віршів, в яких ритм та спорідненість слів створюють лабіринт сприйняття, розплутати який допомагають візуальні образи. Вони являють собою символи, що допомагають реконструювати давно забуті поняття. Персонажі перегукуються з класичним міфологічним світоглядом, являють собою нашарування різних етнокультурних мотивів і сформовані на основі власних спостережень та уявлень про світ. А саме – впевненості в існуванні надприродних субстанцій, енергій, єдності усього з усім, віри в безкінечність, вічність та циклічність.
Андрій Хір