Львів. Національний музей ім. А. Шептицького

Інтервал

Ігор Янович

07.05.2014 – 01.06.2014

Ігор Янович

З новим проектом Інтервал Ігор Янович повертається у свій рідний Львів після п'ятирічної перерви. Художник поєднує чотири основні композиції: Діалог, Контекст, Течія та Суб'єктивний простір.

Виставка Львів Національний музей ім. А. Шептицького

Куратор – Павло Гудімов


Уперше за останні п'ять років Ігор Янович збирає свої роботи у Львові – місті, що з трьох років стало домівкою художника, і місті, чия непорушна архітектура залишала впевнений відбиток чи не на кожному його полотні. Ретельний дослідник станів матерії, у проекті «Інтервал» художник пропонує чотири експозиції, що «попарно» демонструють основні теми творчості автора. «Діалог» і «Контекст», кожен по-своєму, розглядають зіставлення двох художніх явищ – абстрактного живопису й певного контексту, який підсилює звучання полотна. Тоді як «Течія» і «Суб'єктивний простір» безпосередньо розкривають тему трансформації і зміни матерії.


Сума Яновича: «Інтервал»

«Інтервал» – велика експозиція чотирьох найбільш значущих проектів Ігора Яновича («Діалог» 2009, «Контекст» 2009, 2011, 2012, «Суб'єктивний простір» 2011, «Течія» 2013), створених у співпраці з арт-центром Павла Гудімова Я Галерея, та, без сумніву, важлива нагода передивитись їх наново. Метр абстракції, Янович ніколи не продукує самозамкнених концептів, завжди виходячи на позицію чутливого слухача і глядача, і вже звідти вирощуючи свої головні теми – створення нових форм на межі побудови й руйнації; живопису, близького до музики, а не до літератури; виникнення третіх станів матерії на зіставлені двох. Немов короткочасна затримка дихання – пауза на тлі невпинного процесу усмоктування-викиду повітря живим тілом – «Інтервал» починається там, де є відкрите місце. Короткий проміжок, рідкісний у своїй випадковості, який дає змогу бачити «зі сторони» постійний рух буття у його перевтіленнях, – та небезпечний, бо порушує природний плин.

Інтервал – це складова руху і, водночас, вихоплення його елементів.

Шлях по залах музею, відірваний від хронології, здебільшого продиктований особливостями простору, починається з проекту «Діалог». Вже у назві, пом'якшуючи можливі очікування «протистояння» фігуративу та абстракції, серія зводить в одному просторі живопис Яновича та сакральні дерев'яні барокові скульптури роботи Іоана Георга Пінзеля та невідомих народних майстрів. Залучені до спільної розмови, «два полюси спіритуальності» (як їх називає Олена Мартинюк) – не лише пластично-образне зіставлення, а й рефлексія автора про тимчасовість і руйнацію світу, про травму часу.

Майже повної свободи матеріал отримав в останній серії Яновича «Течія». Художник якомога менше впливає на плинність, продиктовану самим єством світу, закріплену на полотнах. Найбільш дієвими силами тут стають тяжіння та опір. Десь дискутуючи з Гераклітом про «все тече, все змінюється», Янович створює «композиції, що оперують випадковістю» у поєднанні із «волею матеріалу», гальмуючи невблаганний потік, утримуючи цінність миті.

Одвічній опозиції внутрішнього та зовнішнього простору, яка має неабияке значення для абстрактного мистецтва, Янович присвячує серію «Суб'єктивний простір». Позанаративним поводарем тут стає лінія – «спонтанна й експресивна, позбавлена конкретного змісту», яка нікуди не веде, проте створює особливий 3D конструкт – оточуючий простір навколо лінії, свідомість навколо суб'єктивності, які – на папері, чи то у процесі глядацького стеження – знімають бар'єр внутрішнього та зовнішнього.

«Контекст» народився під час перегляду робочих фотографій, на яких взаємозв'язок художніх робіт із «непотрібним» муром дав окрему тему – виведення абстрактного живопису у незвичне для нього середовище. Не галерейне і не музейне, а, як його називає сам Янович – соціальне (навіть якщо там немає людей). Разом із фотографом Марією Биковою він зробив серію інстальованих у простори Львова, Києва та Чорнобиля робіт, чекаючи на ту саму третю сутність, що виникне від зіставлення картини й середовища, їх контрасту чи розчинення одного в іншому.

Продукуючи власні тематичні компоненти, кожна з серій вписується в спільне русло, «стікаючись» у ширшу рефлексію про рух та момент, матеріал та свідомість, прямування та неможливість напрямку. «Інтервали», скоріше, стають сумою запитань, аніж відповідей – питань, які Янович ставить не тільки світові та самому собі, але й розширюючи кордони абстракціонізму, виставляючи його на позиції діалогу, який за всякчас сприймається нібито як взагалі неможливий. Тим місцем, у якому знайдено можливість дивитись на потік «зі сторони», цього разу може стати облаштований музейний простір (із власними інтервалами, унікальними проміжками між роботами, течією маршрутів, одиничними контекстами та неповторністю суб'єктивних просторів), який навпроти, змушений стати простором активного руху, знову невпинного, знову потребуючого інтервалів.

Борис Філоненко

Автор

Народився в 1944 році в Києві.

У 1971 році закінчив Львівський інститут прикладного та декоративного мистецтва, кафедру художньої кераміки.

Із 1986 року – член Спілки художників СРСР, з 1988 року працював з об'єднанням "Експрес-Авангард" при Фонді культури СРСР (Москва).

Відео
Ігор Янович
Контекст
Рік: 2014 Тривалість: 3:32
11.03.2017 – 09.04.2017
Виставка Дніпро Дніпропетровський художній музей
14.12.2016 – 30.01.2017
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея
19.04.2016 – 27.05.2016
Виставка Дніпропетровськ Арт-центр Я Галерея
18.04.2014 – 07.06.2014
Виставка Одеса Галерея ХудПромо
12.02.2014 – 10.03.2014
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея
04.07.2012 – 30.07.2012
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея
07.12.2011 – 09.01.2012
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея, Волоська 55/57
16.03.2011 – 25.04.2011
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея, Волоська 55/57
29.01.2011 – 26.02.2011
Виставка Вільнюс Titanikas Exhibition Halls, Vilnius Academy of Arts
12.11.2009 – 30.11.2009
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея, Волоська 55/57
15.10.2008 – 03.11.2008
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея
15.10.2007 – 30.10.2007
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея