Київ. Арт-центр Я Галерея, Волоська 55/57

Суб'єктивний простір

Ігор Янович

16.03.2011 – 25.04.2011

Ігор Янович

Мовою абстрактного живопису Янович доводить здатність свідомості проникати в структуру матерії, що має зворотній ефект і означає взаємопроникненість зовнішнього й внутрішнього світів людини.

Виставка Київ Арт-центр Я Галерея, Волоська 55/57

У новому проекті Ігоря Яновича Суб'єктивний простір головним елементом абстрактного «пейзажу» стає лінія. «Спонтанна й експресивна, позбавлена конкретного смислу, лінія начебто створює 3D-конструкцію простору», – пояснює автор ідею проекту.

Простежити за вектором спрямованості лінії майже неможливо, адже її рух описується за допомогою мовчазної формули «з нікуди в нікуди». Власне лінія – це ще один спосіб Яновича сказати про простір – вічну в часі й безкінечну в своїй протяжності матерію буття, «первинне космічне безмежжя», яке не можна охопити уявою, проте можна пережити у власній свідомості. Інколи лінія вносить у простір «гармонійний дисонанс», і тоді на малюнку ми спостерігаємо «розломи», крізь які проглядає «чистий простір» – саме те, чого прагнули досягти в свої експериментах французькі кубісти початку XX ст. і Казимир Малевич, слова якого могли б стати епіграфом до проекту українського абстракціоніста: «В самій людині, в її свідомості знаходиться тяжіння до простору, до «відриву від Земної кулі».

Паралельно до абстрактних «проб» простору в мистецтві, в другій половині XX століття наука висунула свою теорію «квантових струн», на яку покладалась надія об'єднання всіх відомих доти спроб пояснення структури матерії й часопростору. Опинившись в експериментальному вакуумі, теорія зазнала поразки, проте поняття суперсиметрії, яке лежало в її основі, захопило багатьох експериментаторів в інших галузях культури – в літературі, музиці, абстрактному живописі. Проект Ігоря Яновича перетворює «струни» в лінії, невизнану теорію – в цілком об'єктивний факт існування ліній на полотні. «Суб'єктивний простір» художника трактує суперсиметрію по-своєму, однак зберігає її основний принцип – принцип постійного взаємоперетворення речовини й енергії. Мовою абстрактного живопису Янович доводить здатність свідомості проникати в структуру матерії, що має зворотній ефект і означає взаємопроникненість зовнішнього й внутрішнього світів людини.

Олена Єгорушкіна

Автор

Народився в 1944 році в Києві.

У 1971 році закінчив Львівський інститут прикладного та декоративного мистецтва, кафедру художньої кераміки.

Із 1986 року – член Спілки художників СРСР, з 1988 року працював з об'єднанням "Експрес-Авангард" при Фонді культури СРСР (Москва).

11.03.2017 – 09.04.2017
Виставка Дніпро Дніпропетровський художній музей
14.12.2016 – 30.01.2017
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея
19.04.2016 – 27.05.2016
Виставка Дніпропетровськ Арт-центр Я Галерея
07.05.2014 – 01.06.2014
Виставка Львів Національний музей ім. А. Шептицького
18.04.2014 – 07.06.2014
Виставка Одеса Галерея ХудПромо
12.02.2014 – 10.03.2014
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея
04.07.2012 – 30.07.2012
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея
07.12.2011 – 09.01.2012
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея, Волоська 55/57
29.01.2011 – 26.02.2011
Виставка Вільнюс Titanikas Exhibition Halls, Vilnius Academy of Arts
12.11.2009 – 30.11.2009
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея, Волоська 55/57
15.10.2008 – 03.11.2008
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея
15.10.2007 – 30.10.2007
Виставка Київ Арт-центр Я Галерея