Львів. Я Галерея

Уляна Ярошевич. За гончарним колом.

26.08.2020 – 20.09.2020

В арт-центрі Павла Гудімова «Я Галерея» відбудеться відкриття другої виставки в рамках паралельної програми проєкту «Лабіринтів ЛКСФ».

Виставка Львів Я Галерея

В затишному просторі арт-центру буде представлена ретроспектива творів знакової львівської керамістки Уляни Ярошевич, яка висвітлюватиме еволюцію творчого методу мисткині з початку 1970-их до ранніх 2000-их років. Виставковий проєкт «Уляна Ярошевич. За гончарним колом» зосереджується на основному предметі її творчості, а саме – унікальній керамічній скульптурі, що складається з порожнистих елементів виконаних гончарним способом.

Уляна Ярошевич, В моєму саду (композиція з 5 частин), 1993, гончарне коло, глина, ангоби. Фото: Тарас Гіпп

Тематика творів надзвичайно різноманітна – від карпатської традиційної до гротескно спортивної, тваринної, антропоморфної та навіть ритуальної пластики. В якості доповнення будуть представлені графічні ескізи скульптур, які дозволяють відстежити віртуозне володіння композицією та авангардовою стилізацією. Уляна Ярошевич народилася в 1949 році в . У 1965-1974 роках була студенткою Львівського училища прикладного мистецтва ім. І. Труша та Львівського державного інституту прикладного та декоративного мистецтва, відділ художньої кераміки.


Уляна Ярошевич, Вершник, 1992, гончарне коло, глина, ангоб. Фото: Тарас Гіпп



Її фаховими викладачами були Тарас Драган та Зеновій Флінта, останній спонукав Ярошевич до праці в творчій майстерні Львівської експериментальної кераміко-скульптурної фабрики. З 1974 року вона вперше представляє свої роботи на виставках. У 1987 році – на Міжнародному конкурсі кераміки в м. Фаенца (Італія). Роботи раннього періоду виконані в теракоті без застосування розпису. Природний колір глини та матовість черепка ще більше підкреслюють витончений силует творів. Найвиразніші роботи цього періоду - «Табун» (1974) та «Космонавти» (1974).

Уляна Ярошевич, Вівчарі, 1992, гончарне коло, глина, ангоби. Фото: Тарас Гіпп

У 1981-1982 рр. мисткиня працює на Миколаївській майоліковій фабриці, і тут її творчість зазнає змін. У роботах з'являється колір, декоративні геометричні та рослинні орнаменти. Роботи декоруються по сирому черепку ангобами і опісля доповнюються лощенням. Характерними творами цього періоду є «Метелик» (1981, глина, ангоби, лощення), «Весна» (1981, глина, ангоби, лощення), «На озері» (1981, глина, ангоби, лощення.) Багато працювала над комплексним оформленням інтер'єру в співавторстві з Ярославом Гіппом, також художником-керамістом: декоративне оздоблення для бару «Арарат» у Львові (1981), оформлення інтер'єру для санаторію «Карпати» у Трускавці (1990) та інші.



Уляна Ярошевич, Гончари, 1971, гончарне коло, глина, (дипломна робота). Фото: Тарас Гіпп

За гончарним колом.

Рух гончарного кола неначе поступ людської цивілізації: прадавній, стрімкий, циклічний. Вбираючи медитативні вібрації цього магічного руху, глина, через руки майстра чи майстрині, дарувала світові довершені в своїй простоті обереги-вмістилища цілісності та домашнього достатку.

Уляна Ярошевич, Ескіз, 1986, папір,олівець, акварель

Уважно прислухаючись до первісного кодування гончарного способу формотворення, мисткиня-керамістка Уляна Ярошевич починаючи з 1970-их років досліджує, розширює межу образності гончарної скульптури в безмірі нових форм та їх співставлень. Переводить традиційність в площину майже футурологічної естетики анімалістичної та антропоморфної пластики.

Уляна Ярошевич, Ескіз, 1986, папір,олівець, акварель



Що там, за межами традиційного руху гончарного кола? Які енергії та образи збурює цей космогонічний рух? В які екзотичні закутки запровадить нас творча інтуїція львівської мисткині? Які світи відкриватимемо, рухаючись за гончарним колом Уляни Ярошевич? Стрепеніться! Тут не має місця буденності, сірості, містечковості! В цій сумі лаконічних, майже архетипних об'ємів постає, мандруючий за своєю структурою, візуальний образ, який щиро черпає з традицій українського мистецтва і дзвінко резонує з мотивами африканської скульптури.




Уляна Ярошевич, Ескіз, 1987, папір, олівець, акварель


Акцент на формальних та структурних елементах є домінуючим в творенні абстрактних жіночих образів - тотемних богинь нового часу. В цій керамічній скульптурі панує свобода радикальної сміливої форми, суперечливої до жорстких структур мистецтва соцреалізму. Її гротескні вирази сповнені сили та життя, ідеальною спрощеністю, абсолютною справжністю.

Уляна Ярошевич, Комаха (ескіз до скульптури), 1991, папір, туш, акварель



Натхненно слідуючи за гончарним колом, Уляна Ярошевич виводить на орбіту українського мистецтва нові художні структури, надаючи їм часом навіть ритуального забарвлення, глибина виникнення яких промовляє до нас нерозгаданістю та величчю народження великої таємниці - таємниці мистецтва.

Наталія Туліна-Маруняк.